Finna Facebook

UKK

Kysy ja anna palautetta

Vastaamme kaikkiin yhteystiedoilla varustettuihin palautteisiin henkilökohtaisesti. Palaute käsitellään luottamuksellisesti. Vastauksia usein esitettyihin kysymyksiin ja palautteeseen julkaistaan myös tällä palstalla (ilman lähettäjätietoja).

Voit antaa palautetta tai lähettää kysymyksiä kirjastoon palautelomakkeella tai sähköpostitse osoitteella
kirjasto(at)karelia.fi.

Mikä on Finna?

Finna on Karelian verkkokirjasto, josta löydät kirjaston verkkoaineistot, tietokannat ja tiedot kirjaston painetuista kokoelmista. Finnassa voit myös uusia lainasi ja tehdä varauksia. Karelian Finnaan pääset osoitteessa karelia.finna.fi. Muiden kirjastojen, museoiden ja arkistojen kokoelmiin pääset osoitteessa finna.fi.

Mikä on Omatoimikirjasto?

Omatoimikirjasto on avoinna ma-pe klo 7-20, eli myös silloin, kun kirjastossa ei ole asiakaspalvelua eikä kirjastohenkilökuntaa paikalla. Kirjastossa on tallentava kameravalvonta. Kirjoja voi lainata ja palauttaa automaateilla: palautushylly on kirjaston alakerrassa, lainausautomaatti on ala- ja yläkerrassa.

Omatoimiaikana kirjastossa voi

  • lainata ja palauttaa kirjoja automaateilla
  • noutaa varauksia
  • käyttää tietokoneita, tulostaa ja skannata
  • lukea lehtiä ja kirjoja
  • käyttää verkkoaineistoja
  • työskennellä kirjastossa ja käyttää ryhmätyötiloja.

HUOM. Jos maksusi ylittävät 10 €, et voi lainata automaateilla. Maksujen maksaminen on mahdollista vain asiakaspalvelun aukioloaikoina.

Huomioi, että Tikkarinteen kampuksen E-talon pääovi on avoinna ma klo 18 saakka, ti-pe klo 17 saakka. Sen jälkeen tarvitset kulkuluvan päästäksesi sisälle rakennukseen. Kulkulupa on maksullinen ja niitä saa vahtimestarilta. Kulkulupa myönnetään vain Karelian opiskelijoille, ei ulkopuolisille asiakkaille. Kirjaston ovet ovat avoinna klo 20 saakka ilman kulkutunnistetta.

Onko kirjastossa skanneria ja väritulostinta?

Kirjaston alakerrassa on monitoimilaite, jolla voi kopioida, skannata ja tulostaa (myös värikopioita- ja tulosteita). Ota omat paperit mukaan. Tulostusmahdollisuus on vain karelialaisille, ulkopuoliset asiakkaat eivät valitettavasti pysty tulostamaan kirjastossa.

Sain viestin asiakastietojeni vanhenemisesta

Voit jatkaa asiakastietojesi voimassaoloa ottamalla yhteyttä kirjastoon. Asiakastietojen voimassaoloaika tallennetaan asiakkaaksi-ilmoittautumisen yhteydessä, jotta asiakastiedot poistuisivat automaattisesti tietokannasta niiden voimassaolon päätyttyä. Voimassaoloaika on yleensä noin viisi vuotta.

Lähetämme voimassaolon päättymisen lähestyessä sähköpostiviestin, jossa pyydetään ottamaan yhteyttä kirjastoon, mikäli asiakastietojen halutaan edelleen olevan voimassa. Yhteyttä voi ottaa sähköpostitse, puhelimitse tai henkilökohtaisesti käymällä kirjastossa. Samalla päivitämme mahdolliset muutokset asiakastietoihin.

Kirjastomme on kaikille avoin, joten asiakkuus ei edellytä opiskelua Karelia-amk:ssa.

Mihin palautan lainat kirjaston ollessa kiinni?

Palautusluukku toimii 24/7-periaatteella ja sijaitsee Tikkarinteellä rakennuksen ulkoseinässä, pääsisäänkäynnistä katsoen oikealla, alaspäin vievän pyörätien varrella (sijainti kartalla). Huomaathan, että automaatti ei ole käytössä päivittäin n. klo 22 - 23 järjestelmän varmuuskopiointien vuoksi.

En voi uusia lainojani

Jos lainan uusiminen ei onnistu, todennäköisin syy on siihen kohdistuva varaus.

Lainaa voi uusia 20 kertaa peräkkäin, joten myös uusintakertojen maksimimäärän täyttyminen voi estää lainan uusinnan.

Joka päivä n. klo 22 - 23 kirjastotietokanta ei ole käytettävissä varmuuskopiointien vuoksi.

Jos uusiminen toistuvasti epäonnistuu, kannattaa tyhjentää selaimen evästeet, sivuhistoria ym. ja yrittää sitten uudellen.

Kuinka teen varauksen?

Voit varata kirjoja Finnassa. Vain lainassa olevaa aineistoa voi varata, tarkista siis ensin saatavuustiedot. Mikäli niteitä on hyllyssä saatavana, pyydä kirjastohenkilökuntaa tekemään varaus (sähköpostitse/puhelimitse/chatissa).

Saatuasi saapumisilmoituksen voit noutaa niteen itse kirjaston varaushyllystä (asiakaspalvelutiskin vieressä oikealla). Mikäli et halua varaustasi tietosuoja- tms. muista syistä noudettavaksi itsepalveluhyllystä, ilmoita siitä kirjastohenkilökunnalle.

Kuinka varaan ryhmätyötilan?

Kirjaston yläkerrassa on kaksi (E243 ja E244) ja E-talon 3. kerroksessa yksi (E324) ryhmätyötilaa, joita voi varata netissä (lisäohjeita varaussivulla) http://web.karelia.fi/kirjastontilavaraus/. Peru varauksesi, jos et pääse paikalle.

E-aineistot kyselevät käyttäjätunnusta ja salasanaa

Menithän e-aineistoihin Finnan kautta? Jos olet kotona tai muualla koulun verkon ulkopuolella, kirjaudu ensin Finnaan. Mikäli kirjautumisessa on ongelmia, tyhjennä selaimen sivuhistoria, evästeet ym. ja yritä uudelleen.

Opinnäytetyöni on valmis. Mitä pitikään tehdä?

Kaikista opinnäytetöistä on oltava julkinen versio (Theseus-verkkojulkaisu tai kansitettu opinnäytetyö), minkä lisäksi kaikki opinnäytetyöt tallennetaan pdf-tiedostona Karelia-amk:n sähköiseen arkistoon.

Theseuksessa opinnäytetyönsä julkaiseva opiskelija tallentaa itse opinnäytetyönsä Theseukseen. Theseuksessa julkaistavaa opinnäytetyötä ei tarvitse erikseen lähettää kirjastoon sähköisessä muodossa. Kirjasto tallentaa opinnäytetyötiedoston e-arkistoon samalla kun hyväksyy opiskelijan Theseus-tallennuksen.

Kun opinnäytetyö on hyväksytty ja tallennettu arkistoon, se löytyy Theseuksesta.

Jos et halua julkaista opinnäytetyötäsi Theseuksessa, toimita kansitettu versio opiskelijapalveluihin ja lähetä koko opinnäytetyöstäsi arkistoversio (kopiosuojaamaton pdf-tiedosto) osoitteeseen opinnayte(at)karelia.fi.

Opiskeluni päättyy. Voinko jatkaa asiakkaana kirjastossa?

Voit jatkaa asiakkaana, vaikka olisitkin jo päättänyt opintosi tai eronnut amk:sta. Kirjastomme on kaikille avoin. E-aineistoja voit käyttää kirjastossa paikan päällä, koska etäkäyttö on mahdollista vain Karelian opiskelijoille ja henkilökunnalle.

Ilmoita kirjastoon muuttuneet yhteystietosi, sillä esim. koulun sähköposti lakkaa toimimasta opintojen päättyessä.

Mikäli et halua jatkaa asiakkaana, sinun ei välttämättä tarvitse tehdä mitään, koska jos maksuja, lainoja tms. ei enää ole, asiakastiedot poistuvat automaattisesti niiden vanhennuttua. Voit myös ottaa kirjastoon yhteyttä ja pyytää asiakastietojesi poistamista (sähköpostitse, puhelimitse tai henkilökohtaisesti kirjastossa).

Voiko kirjastossa käyttää SPSS:ää?

Kaikilla kirjaston työasemilla on mahdollista käyttää SPSS:ää. Sovellus löytyy virtuaalisena osoitteesta applications.karelia.fi.